fredag 5 december 2008

Giulio Leoni: Mosaikmorden

Om jag har räknat rätt är detta den fyrtionde boken jag bloggar om i år, och nu är jag äntligen ikapp. Mosaikmorden läste jag ut för bara några minuter sedan. Det är en småtrevlig historisk deckarroman där Dante Alighieri har blivit vald till prior i Florens och får ett mystiskt mord på halsen. Det är en byggmästare som verkar ha blivit tagen av daga för att dölja en hemlighet. Kanske har den något att göra med gruppen Tredje himmelen? Berättelsen är kryddad av referenser till den verklige Dante, där större delen säkert går mig förbi, men det gör inte så mycket. Omdömet "småtrevlig" ska här tolkas som läsbar, men kanske inte värd att spara.

Nåväl, vi får se vem som vinner årets utmaning. Några till böcker bör jag hinna läsa och blogga om innan året är slut.

Inga kommentarer: