fredag 5 december 2008

P. G. Wodehouse: Ring på Jeeves!

Det här är gammal hederlig och lättsam brittisk underhållning, perfekt som semesterläsning. Jag hade boken med på en resa till Rom och den funkade bra som avkoppling efter en dags promenader bland gamla ruiner. Den alltigenom duglige och intelligente betjänten Jeeves har den här gången blivit utlånad till Bill Rowcester, en numera fattig aristokrat som tycks sakna både duglighet och intelligens. En serie färgstarka släktingar, gamla militärer och utländska rika damer är också inblandade i den soppa som Jeeves är den enda som kan reda ut. Någon gång när jag läst lite mer av Wodehouse ska jag kanske våga mig på att säga något mer målande om hur han skriver, men för ögonblicket nöjer jag mig med att konstatera att det är mycket underhållande.

Inga kommentarer: