söndag 10 augusti 2008

Donna Tartt: Den lille vännen

För ett par år sedan läste jag Den hemliga historien av Donna Tartt och blev mycket förtjust, både i beskrivningen av den akademiska miljön, men också i språkbehandlingen, persongalleriet och den bakvända deckarhistorien. Därför hade jag höga förväntningar på hennes andra bok, Den lille vännen.

Huvudpersonen är tolvåriga Harriet som växer upp i en familj där pappan till största del är frånvarande och där mamman och storasystern lever i skuggan av mordet på äldsta syskonet Robin, något som man aldrig talar om. De som egentligen får något att hända i familjen är mormor och hennes tre systrar.

Min tolkning av baksidestexten var att boken skulle handla om Harriets sökande efter broderns mördare. Denna frågeställning förekommer visserligen i början av boken, men sedan tar en mängd sidospår över och jag känner mig lite lurad. Om man är intresserad av hur det var för en tolvårig flicka att växa upp i en trasig familj i en småstad i södra USA i (kanske) mitten av 1900-talet, då hade det här varit en läsvärd bok. Det är säkert en bra bok egentligen, men den gör verkligen inget för mig.

Inga kommentarer: